Laatste dagen Beijing - Reisverslag uit Peking, China van thea vroom - WaarBenJij.nu Laatste dagen Beijing - Reisverslag uit Peking, China van thea vroom - WaarBenJij.nu

Laatste dagen Beijing

Blijf op de hoogte en volg thea

09 Juni 2015 | China, Peking

Hoi allemaal,

Even weer een update van de rest van het eerste reisdeel china.
Samen met Sjoerd ben ik afgelopen zaterdag afgereisd naar Badaling, een van de mooiste stukjes van the graet wall, maar daarmee ook een van de meest toeristische. We zouden met de bus vanuit Beijing naar een ander stuk, maar omdat daar al een enorme rij chinezen voor stond (en mijn maag busreizen niet altijd even leuk vindt...) besloten we toch maar met de trein naar Badaling te gaan, eerst even naar het treinstation dus....daar weer even in de rij, maar na een gezamenlijk spurtje naar de trein hadden we een zitplaatsen.

Anderhalf uur, een ijsje en allerlei voorbijkomende etenskarretjes later kwamen we aan: in een hoosbui, die besloot echt regen te worden...dus maar met de taxi naar onze gereserveerde kamer in de farmerslodge, krapaan een half sterretje, maar wel chinees gezellig!
Toen de regenbui toch nog stopte, een wandelingetje gemaakt op zoek naar de Muur. Het was er zo nieuw dat niemand het precies wist te vertellen. Via tolpoortjes en een gloednieuwe parkeerplaats die voor 1/10 bezet was kwamen we bij toeval terecht in een safaripark, vandaar in een mooi spook-stadje, en uiteindelijk bij een groot bord: Great Wall 1000 meter, maar toen was het al bijna donker....
Na een goeie maaltijd, met vers geslachtte kip (10 minuten eerder hoorde ik hem nog tokken..), een douche boven een levendig doucheputje, een redelijke nachtrust op een keihard bed met dubieuze lakens, en een ontbijt van noodlesoep en pannenkoeken, vertrokken we weer naar de Muur.

Dit keer ging het goed en voor we het wisten stonden we er met zijn 1000-en bovenop, bijzonder!! Mijn conditie viel wat tegen op de steile stukjes met of zonder trappetjes, maar we hebben toch een heel stuk gelopen, sjoerd nog wat verder, en mooie fotootjes gemaakt, en geappt. Super!!!!!
Terug naar Beijing in de trein moesten we staande doen, alle chinezen wilden ook graag met ons terug...
'S avonds nog even door de gezellige hutongs met winkeltjes en eethuisjes en heeeeel veel chinezen gelopen, en gegeten bij oeigoeren.

Maandag heb ik geprobeerd een stukje tibet te doen, op bezoek in de lamatempel. Het tibetaanse gevoel kon het mij niet echt geven, ik miste de grote groepen monniken en het ohm mani padme uhm-melodietje, maar het was wel mooi en heerlijk rustig middenin zo'n grote stad. Ook hier weer hutongs, waar kleine winkeltjes en restaurantjes in zaten.

Vandaag dinsdag dan echt de laatste dag.
Vanmorgen eerst nog even rustig aan gedaan omdat sjoerd toch ook zijn werkuren wil maken. Daarom pas met de lunch erop uit: naar de artiestenwijk 798, allerlei galerietjes, tentoonstellingen, schilders en tatouage-zetters in en om een voormalig fabrieksterrein. Ook daardoor een modern, kunstzinnig, bijzonder sfeertje met ook veel restaurantjes. Ook de grootse tentoonstelling in een fabriekshal van een beroemde chinese artiest Ai Wei Wei, heel erg bijzonder!

Daarna weer in de taxi op naar silk market: tas met 2 wieltjes en 88 vakjes gekocht om in indonesie weer beter op reis te kunnen, blijkt weer iets kleiner te zijn dan mijn oude, maar met een beetje proppen komt ie de hele wereld weer mee rond! Vanavond nog even eten, even naar een collega van sjoerd en dan zit het erop, voorlopig weer afscheid nemen van beijing en sjoerd, maar ik kom hier vast weer terug.

Eerst op naar medan op sumatra, waar ik donderdagochtend de sawadee-groep ontmoet...als het goed is, en dan eerst op zoek naar de orang oetangs!

Jullie horen weer van mij, hoop ik, en dan misschien weer een korter stukje, :-)

Liefs thea

• 09 Juni 2015 - 13:11

Mariline :

Tsjonge jonge en nu heb je nog meer het eerste stukje van je vakantie gedaan....

• 09 Juni 2015 - 17:35

Bernard:

Lekker avontuurlijk allemaal. Toch wel handig en leuk dat Sjoerd er bij was.
    Ben nieuwsgierig naar vervolg.
    Goede reis, Bernard

• 09 Juni 2015 - 22:57

Lidy:

Leuk om weer regelmatig updates te lezen. Fijne reis nog en tot de volgende update!

• 10 Juni 2015 - 23:49

Nettie:

Hoi Theater,
    wat ga je in die 88 vakjes doen?

• 14 Juni 2015 - 10:39

Annemarie:

Beste Thea,
    wat een mooi avontuur beschrijf je. Leuk om mee te lezen. Op woensdag 10 juni was mijn zoon ook in Bejing en 'zat vast' op het vliegveld. Klopt het dat het noodweer was daar? Ik wens je een goede reis volg de updates vanuit Nederland.

• 14 Juni 2015 - 21:04

Mariette:

Hi Thea, wat een tocht naar de muur. En dan zo' half ster hotelletje. Jullie zijn wel bikkels.
    Nu in Indonesië genieten van de tropen, natuur en cultuur.
    Liefs Mariette