Het noorden van Vietnam - Reisverslag uit Dồng Vãn, Vietnam van thea vroom - WaarBenJij.nu Het noorden van Vietnam - Reisverslag uit Dồng Vãn, Vietnam van thea vroom - WaarBenJij.nu

Het noorden van Vietnam

Blijf op de hoogte en volg thea

30 Oktober 2016 | Vietnam, Dồng Vãn

Hallo allemaal,
Vrijdag hebben we de hele dag in de bus gezeten, een rit van 250 km, maar omdat de wegen in de verste verte niet lijken op onze A7 of A32 duurt dat altijd wat lang, de tijdsindicatie vermeldt ook altijd ong 7 uur, rubber time...bovendien zijn er onderweg altijd fotomomentjes, waarbij iedereen de bus uitspringt en er even later weer inklautert. O.a zijn we bij de Chinese grens geweest, Lao Cai, over een brug over de rivier liepen chinezen en Vietnamezen de grens over, vaak met volgepakte fietsen of brommers. Ook een markt hoort vaak tot een luchtmomentje, we mogen dan over de markt lopen en fotograferen, terwijl de bus ons aan het eind weer oppikt. Onderweg ook veel foto's gemaakt van alle schitterende landschappen.
In Ha Trang aangekomen werden we nog even losgelaten in het klederdrachtmuseum, maar helaas was het er niet zo toeristisch dat er een Engelse uitleg stond. Was echter wel mooi te zien: de monghstammen die zijn onderverdeeld in zwarte, bloemen en blauwe kleding.
De volgende dag rijden we door naar Dong Van, een leuk rustig stadje midden in het karstgebergte, ook weer zo'n fotogeniek stukje in de bus, jammer dat de regendruppels op de ruiten af en toe onze foto's opsierden...ondertussen hadden ongeveer 88.000 jongeren uit Hanoi dit weekend ook besloten naar Dong Van te reizen op de brommer, zo'n 400 km, om de haverklap haalden ze ons toeterend in of stonden even later weer aan de kant van de weg ons in de weg...in het stadje struikelden we over al deze Vietnamezen, maar vanmorgen vanaf 5 uur gingen ze allemaal weer terug en hadden wij vrij spel om de kleurrijke bijzondere weekmarkt van hier te kunnen bekijken: levende en dode dieren, kleren, eten en spullen, en vooral sociaal gebeuren. Vaak komen de mannen van ver met een biggetje, proberen dat te verkopen en verdrinken vervolgens al kletsend met hun vrienden gezellig het geld...maar de vrouwen kletsen ook heel wat af, al met al is het wel een gezellige bende!
Vanmiddag hebben we lekker een stuk gelopen, zo'n 15 km rondom een berg, mooie uitzichten, ook weer naar China en leuke dorpjes met enthousiaste mensen en kinderen.
Morgen gaan we richting BaBe National Park, weer een rubbertime busrit van een hele dag met veel mooie uitzichten.
De foto's spreken boekdelen, ik heb er inmiddels zo'n 800, wordt nog een hele klus...
Tot zover eerst maar weeer
Groetjes Thea

PS inmiddels heb ik ontdekt waarom een verslag af en toe niet geplaatst wordt: ik zette af en toe een lachebekken in een zin en dat vinden ze hier niet leuk, doe ik dus maar niet meer!

• 30 Oktober 2016 - 18:13

Mariline:

Zonder emo's is je verslag ook leuk om te lezen hoor :)
    Veel plezier verder met het verzamelen van de volgende 800 foto's. Groetjes maar weer

• 31 Oktober 2016 - 06:50

Mariette:

Hi Thea, jammer dat je zo vele uren in de bus zit maar de wegen zijn er natuurlijk niet zo goed als hier. Die matktjes lijken me heel leuk. Heb je al veel gekocht? En mooie natuur onderweg begrijp ik. Geniet maar. Gr Mariette

• 31 Oktober 2016 - 20:08

Bernard Vroom:

Even op de kaart gekeken waar je bent. Je reist echt heel Vietnam door van zuid naar noord en veel noordelijker dan dit kan haast niet. Veel plezier nog in je laatste weekje. Gr, Bernard