daar ben ik weer - Reisverslag uit Moratuwa, Sri Lanka van thea vroom - WaarBenJij.nu daar ben ik weer - Reisverslag uit Moratuwa, Sri Lanka van thea vroom - WaarBenJij.nu

daar ben ik weer

Door: thea

Blijf op de hoogte en volg thea

21 Oktober 2013 | Sri Lanka, Moratuwa

Hee allemaal,
Na een internetloos lang weekend vanwege full moon day (een vrijdag van heeeeeel veel tempelgezang en-gebeden)eindelijk weer de kans om een stukje te schrijven.
Vorige week bleek dat een keer in de 2 maanden de kapper langskomt: alle kinderen door tondeusestandje 1, daar ging mijn jongetje/meisjes beeld, geen lange stiekeltjes meer; maar inmiddels ken ik de koppies wel zo'n beetje, de namen zijn wat moeilijker als ze ravindy, supuni en mahesha heten... Eind van de week kwamen er ineens ook nog 2 nieuwe baby's uit de lucht vallen, voor alle leidsters een geweldige gebeurtenis, stuk voor stuk waren ze allemaal superenthousiast, de 1 riep nog harder dat het haar zoon of dochter was als de ander!!
Vrijdag kwam er ineens een heel gezin op bezoek: hun dochter was 1 jaar geworden en ze trakteerden het hele weeshuis op een uitgebreide maaltijd met ook nog allerlei kado's als luiers, babymelkpoeder, multivitaminesiroop en een kinderstoel!!! Zo schijnen ze toch een beetje rond te komen, want van de overheid krijgen ze maar 10 cent per dag per kind. Gelukkig hebben ze heel wat sponsors, ook in nederland.
Zaterdag had ik een vrije dag genomen, 5 dagen werken vind ik wel genoeg. Het was tijd voor mijn kennismaking met de hoofdstad Colombo.
Eerst voor 20 Cent een uur in de bus, naast een vriendelijke oude moslimmeneer, die het maar vreemd vond dat ik niet getrouwd ben (altijd de eerste vraag) en nog vreemder dat ik een samenwonende dochter heb (vraag 2: heb je kinderen?) hel en verdoemenis, maar hij bleef aardig, hij vroeg wel elke 5 minuten weer hetzelfde....ik heb hem maar gecomplimenteerd met zijn engels, trots glimmend vertelde hij dat ie ook nog tamil sprak, maar dat kon ik niet controleren.
In Colombo aangekomen op zoek naar de hop-on-hop-off-bus, maar er wordt nog een investeerder gezocht voor een hop-on-hop-off-maxi-tuk-tuk (goed woord voor wordfeud!) ook een stadskaart bestaat geloof ik niet echt, is ook nauwelijks de moeite voor die 10 toeristen die ik gezien heb.
Ik ben dus maar een beetje op gevoel gaan lopen met mijn dominicus-boekje in de hand, iedereen wil je wel help, zeker de alom aanwezige tuktuk-chauffeurs.
Ik heb heel Pettah gezien, een wijk met alleen maar markten en kleine wazige volgestouwde winkeltjes. Ik geloof dat mijn ouders mij hier niet zouden moeten zien lopen als enige toerist, maar ik blijf het geweldig vinden: kijken, lopen en af en toe een praatje en een fotootje.
Uiteindelijk via een indrukwekkende hindoeistische processie in de ned protestante Wolvendalkerk terechtggekomen, waar ik alweer de enige was, kon de gids eindelijk weer zijn verhaal afdraaien, toch wel grappig dat wij hollanders hier zo'n 150 jaar gezeten hebben en ook nog wat achtergelaten hebben.
Als afsluiting wilde ik naar de wijkFort, maar dat was wat moeilijk te vinden, ik heb kerken, veel banken, KFC en macDonalds gezien en heel veel aardige tuktukkers, maar koos precies de verkeerde: de afzetter reed mij voor een euro terug, hij snapte het woord vuurtoren niet...
Ik was wel aangekomen bij het door dominicus aangeprezen dutch hospital shopping center, weer een stukje geschiedenis, met een kopje koffie voor ned prijs, 10 keer zoveel als normaal hier!, maar hij was wel erg lekker.
Na een strandwandeling in de stromende regen weer in de bus op huis aan, waar ik nog even langs het mother Theresa orphanage home op bezoek geweest ben, de concurrent op een steenworp afstand van de mijne, met katholieke zusters, ook weer leuk om het verschil te zien en te horen, en een goeie afsluiting van mijn vrije dag.
's Avonds nog in een wat luguber straatrestaurantje gegeten voor de helft van de dure koffie, incl flesje sprite! En niet eens last van mijn darmen gehad gisteren!
Tot zover eerst weer, ik probeer vanavond nog wat foto's up te loaden, maar zal zien of me dat gaat lukken.
Liefs thea :-)

  • 21 Oktober 2013 - 17:28

    Jannie Kroondijk:

    Hallo Thea.
    Dapper hoor overal alleen op af!!!!
    Tot het volgende verhaal maar weer!
    Groetjes uit Friesland.

  • 21 Oktober 2013 - 20:58

    Bernard:

    Mooi verhaal weer. Ben erg benieuwd naar de foto's.
    Ik hoop dat uploaden lukt.

  • 21 Oktober 2013 - 22:35

    Gerard En Ineke.:

    Hallo Thea,

    We hoorden afgelopen weekend van Corina dat jij reisverhalen schrijft op Waar ben jij.nu Leuke verslagen!
    Lastig om de kinderen uit elkaar te houden. Een totaal andere wereld.
    Knap dat je alleen zo'n hoofdstad gaat bekijken.
    Hopelijk zijn de beestjes bij jou geen bedwants. Andere Globetrotters hebben er wel last van gehad.
    We willen jou ook nog van harte feliciteren met de verjaardag van Sjoerd.
    We wensen jou veel plezier met de kids en daarna een fijne vakantie!

    Groetjes,
    Gerard en Ineke.

  • 21 Oktober 2013 - 23:03

    Jacqueline Vroom:

    hey Thea,

    Al heel wat beleefd de afgelopen 3 weken.
    Mooi dat je het zo naar je zin hebt.
    Wees je wel voorzichtig met die achter-af-straatjes.......?

    Ook nog gefeliciteerd met Sjoerd zijn verjaardag, drink er maar een borrel op !

    groetjes van ons allen uit,
    Jacqueline



  • 23 Oktober 2013 - 11:29

    Corrie:

    hee thea
    weer een super fantasties verhaal,wens je heel veel plezier verder
    leuk om je zo te volgen
    dikke kus ,corrie

  • 23 Oktober 2013 - 20:17

    Nettie Broekema:

    Hallo Thea,

    Allereerst van harte gefeliciteerd met Sjoerd zijn 27ste verjaardag.
    Wel stoer, dat je alleen op pad gaat. maar doe je wel voorzichtig?!
    Groetjes ook van Jan en alweer benieuwd naar je volgende belevenissen!!!

  • 28 Oktober 2013 - 14:42

    Ada Horlings:

    Hallo Thea,

    Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Geweldig geniet er vooral van. Hier gaat alles naar wens.
    Verheug me alweer op het nieuwe verslag. Raak je werkloos ,kun je altijd nog verhalen gaan schrijven.

    Veel groetjes ook van Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

thea

Actief sinds 30 Okt. 2010
Verslag gelezen: 447
Totaal aantal bezoekers 64169

Voorgaande reizen:

13 Mei 2017 - 10 Juni 2017

Roadtrip van Kaapstad naar Vic Falls

08 Oktober 2016 - 10 November 2016

Chao Vietnam

02 Juni 2015 - 09 Juli 2015

Selamat siang Indonesia

03 Mei 2015 - 12 Mei 2015

Plaatsen en hun verhalen in Israel

14 Oktober 2014 - 07 November 2014

Manao ahoana Madagascar

06 Oktober 2013 - 30 November 2013

Ayubowan Sri Lanka

03 November 2012 - 01 December 2012

boeddha's, markten en rijstvelden

02 September 2011 - 13 Oktober 2011

tibetaanse en nepalese avonturen

06 November 2010 - 10 December 2010

afrikaanse belevenissen

Landen bezocht: