omgeving Kandy - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van thea vroom - WaarBenJij.nu omgeving Kandy - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van thea vroom - WaarBenJij.nu

omgeving Kandy

Door: thea

Blijf op de hoogte en volg thea

17 November 2013 | Sri Lanka, Kandy

Ayubowan allemaal
Inmiddels zitten we in kandy, in het midden van het eiland, in het noorden van het bergmassief op zo'n 550 meter boven zeeniveau, en da's te merken ook: overdag is het nog steeds flink warm, zeker als de zon schijnt, 's nachts is het een stuk koeler; we missen al 2 nachten het gegrom van de fan, maar dat is alleen maar rustig.
Vrijdag zijn we ui Pollanaruwa vertrokken op weg naar de Leeuwenrots in Sigirya, toen we ervoor stonden leek het een hele klim, maar als je je niet teveel stoorde aan de aapjes waren alle bijna 500 trapjes best te doen. Boven aangekomen bleek er weer een heel opgegraven paleis te zijn van een koning uit de 5e eeuw: ook bovenop een rots kun je opgravingen doen.
Toen snel door naar Dambula, waar weer een heleboel boeddha's gezien waren in rotstempels, ook weer heel indrukwekkend hoe ze dat allemaal passend gemaakt hadden.
Na ook nog een gem factory bezocht te hebben ( het olifantenweeshuis hebben we overgeslagen) kwamen we 's avonds in het hotel Breeze Hillside aan.
Gisteren hadden we een vrije dag, en ja wat doe je daar ineens mee: we zijn naar beneden gelopen, een wandeling van een half uurtje, en daarna een keer of 6 van de tempel van de tand van boeddha naar de markt en terug. Gelukkig is er hier een commonwealth conferentie en prins Charles kwam ook bij de tand kijken: heel apart om te zien dat er nauwelijks beveiliging is, geen dranghekken maar een oranje en geel touwtje, waar iedereen op het moment surpreme doorheenbrak, ik ook, dus ik heb alleen een foto van een heleboel mensen terwijl ik hem bijna een hand kon geven!!
Uiteindelijk zowel de markt als de tandentempel bekeken, de beroemde kandydancers zien optreden en lekker indiaas gegeten, compleet met 5 roestvrijstalen potjes met van alles.
Vandaag was het full moon day: geen alcohol en geen vlees, en speciale tempelrituelen met trommels en heen en weer brengen van relikwieen. Wel indrukwekkend maar ik ben heel blij dat ik een volledige ( en langdurende) tempeldienst heb meegemaakt in moratuwa.
Vanmorgen 3 tempels bekeken:Gandaladenya Raja Maha Vihara, Lankatillaka Vihara, en Embekka Devalla. De laatste was de mooiste omdat er veel 700jaar oud houtsnijwerk te zien was met allerlei bijzondere uitleg.
Daarna via de bakker door naar de botanische tuin, daar uitgebreid rondgewandeld en allerlei planten en bomen bekeken, en weer terug met stadsbus. Onze pubborrel werd niks ivm de full moon day, dus met de tuctuc weer naar boven gemotord, en ik kan je vertellen dat gaat met een rotvaart!
Morgen vertrekken we via een theefabriek naar Nuwara Elilya, nog hoger in de bergen, we komen steeds meer in de natuur.
Nu eerst maar eten en dan probeer ik er wat foto's op te zetten, de verbinding lijkt hier weer wat beter.....
Groetjes
Thea

• 17 November 2013 - 15:50

Jannie Kroondijk:

Weer een heel druk programma.
    ben benieuwd naar de natuurfoto,s
    Tot de volgende keer!!!
    Groetjes,
    Jannie

• 17 November 2013 - 16:42

Lidy:

Wat mooi weer! Je krijgt wel een heel mooie indruk. Ik dacht dat Sri Lanka helemaal hindoeïstisch was, maar blijkbaar heeft Boeddha er wel een tand achtergelaten :-)

• 17 November 2013 - 20:01

Bernard:

Mooie belevenssen weer. Ik wordt steeds nieuwsgieriger naar de foto's.

• 17 November 2013 - 21:12

Mariline:

huh... heb je echtn prins Charles gezien??? het moet ook niet gekker worden... ben benieuwd naar je verhalen en de foto's natuurlijk.

• 19 November 2013 - 07:01

Ymie:

hoihoi Thea,

Ik lees dat je dagboek al 19500 is bekeken; je maakt je huiswerk dus niet voor niks ;-)
    Erg leuk om een beetje van afstand met je mee te reizen...............we krijgen zin om ook te gaan!
    ennuh 500 treden om een paleis te bezoeken, je zult de koffiemelk vergeten zijn................liet hij het paleis destijds niet bouwen omdat ie ruzie met zn broer had??? of haal ik nu de boel door elkaar; nou ja ik hoor het wel als je weer veilig thuis bent!
    Ik wens je een fijne dag ( met vast veel indrukken en bijzondere momenten).
    lfs Ymie