latest - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van thea vroom - WaarBenJij.nu latest - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van thea vroom - WaarBenJij.nu

latest

Door: thea

Blijf op de hoogte en volg thea

08 December 2010 | Zuid-Afrika, Kaapstad

hoi allemaal,
nog 1 verhaaltje en dan is eht allemaal gebeurd, er is altijd een begin en daardoor ook een eind, helaas...
de dagen in stellenbosch met linda waren erg gezellig, ze heeft het foto-record gigantisch verbroken, heeft een nieuwe hobby ontdekt en is blij dat in januari het gratis volkskrant-fototoestel komt: kan ze verder oefenen in de snneuw!!
in stellenbosch hebben we veel gefietst op een mountainbike, ging op zich heel goed, zij het dat de mountainbike niet zomaar de heuvels kon nemen...we zijn dus regelamtig omgekeerd omdat het weer te lang te hoog ging; maar hebben toch mooie routes gedaan
maandag hebben we de echte wijnhuizen bekeken, de eerste twee vonden we wel wat chique, en ik in mijn afritsbroek die al 5 weken nauwelijks gewassen is...de derde wass echter precies onze smaak: we hebben keurig netjes 4 wijnen geproefd, om dat het maar 2 euro kostte kreeg je niet 4x een schoon glas, die moest steeds omgespoeld worden met het water wat wij tussendoor ook dronken, het vieze water moest dan in een grote kom waar ws ook de geproefde wijn in gespuugd had moeten worden, maar dat hebben we maar niet gedaan: het was al zo'n klein beetje wat we kregen... de cabernet sauvignon van 2009 vonden we het lekkerst, als goede tweede de pinotage van 2009, beide natuurlijk wel van dat huis: lancerac-stellenbosch!! een aanrader!!!
dinsdag zijn we met de trein weer terug gegaan naar kaapstad, gelukkig ging de gemelde staking niet door en stonden we rond half elf weer in ons ouwe getrouwe hotel op de greenmarket.
gisteren hebben we een relaxdagje gehad: beetje lopen, beetje kijken, beetje drinken, beetje eten, beetje kletsen, praatje hier, praatje daar, engels, museum slave lodge, duits, afrikaans, kerkdienst met kerstliedjes, beetje vreemd als je little drummer boy aan het zingen bent 3 weken voor kerstmis in de stikkende hitte met allerlei kleuren mensen, maar wel heeeeel mooooi en bijzonder!! linda en ik zijn klaar voor de kerst!!!
gisteravond is linda weer vertrokken, ze hoefde dit keer de taxi niet aan te drukken zoals bij aankomst, ivan stond al met ronkende motor te wachten om haar naar het vliegveld te brengen, inmiddels heb ik gehoord dat ze met de klm business class al slapend naar nederland vervoerd is en daar goed is aangekomen!
ik heb dus vandaag mijn laatste dagje weer alleen doorgebracht, had allerlei plannen die ws te veel waren, maar dooe alle goede voorzieningen hier is alles gelukt: in volgorde van tijd:
eerst mijn noodpaspoort gehaald, hij lag vrijdag al klaar maar toen stond ik op de kaap van de goede hoop.
een iets te grote giraffe gekocht(ik was de eerste giraffe-koper deze week en kreeg dus korting!), ik dacht dat ie wel in mijn tas zou passen maar zijn hoofd steekt eruit: wordt dus handbagage, verder nog wat kleine souvenirtjes op de groene markt
daarna de trein gepakt naar observatory, waar het grote schuur zieknhuis staat ( evenals de eerste dag wilde ik ook de laatste dag van de vakantie alvast weer een beetje in werksfeer doorbrengen....) de trein vertrok te laat, geen nood, ze veranderen gewoon de tijd op het bordje en ' on time' blijft lekker staan, waardoor de trein altijd op tijd rijdt! ik had al een afspraak gemaakt bij het ziekenhuis om de heart of cape town te zien, voor de insiders: de eerste harttransplantatie hebben ze hier in '67 gedaan, geschiedenis, maar wel dichtbij, ik kende de krantenartikelen nog van toen (voelt alsof ik wat ouder aan het worden ben, evenals gisteren in de slavelodge waar ze ook een tentoonstelling van de bekende match box en dinky toys autootjes hadden...) de tourguide vertelde dat ik de enige was en 20 euro zou moeten betalen voor 2 uur tour: als zuinige en haastige hollander vond ik 10 euro en een uurtje wel genoeg: ik mocht in mijn eentje het museum rond: de verongelukte auto van de hart-gever stond er nog, foto's van beiden, een foto vande oversteekplaats waar de gever overreden is,brieven, een volledig ingerichte ok met bijna nog nate en bebloedde wattenbollen doekjes, de gewone bekende status papieren en lijsten van vocht en temperatuur van de patient,alsof het allemaal net gebeurd was! beetje overdreven maar toch ook leuk! ik sta op de foto met dr barnard en de man van de allereerste tranplantatie vlak na zijn ok!
daarna weer de trein in, de blinden hebben alweer voor mij gebeden, ik had gisteren al een kerstliedje voor ze gezongen, en in het busje naar het strand: camps bay, een halfuurtje rijden.
er staat een schreeuwlelijk (sorry dit is geen rassendiscriminatie, maar hij heeft elke dag een hese keel van het schreeuwen) op de hoek die iedereen aanroept of die alsjeblieft naar camp bay wil, helaas wil niet iedereen, en wachten we een half uurtje voor dat de 10 persoons bus bijna vol is, maar dan gaan we ook: een plaatsje over voor een gezin van drie personen die onderweg willen instappen: geen nood: de schreeuwlelijk springt op schoot bij een big mama en de bus rijdt met hoge snelheid weer door tot het strand. ik had 50 cent betaald voor een uur in de bus (waarvan de helft stilstaan) en kreeg dat bij het strand even hard weer terug: ik snap niet waarom, zal wel aan mijn engels ligen....
verder lekker op het strand gelegen en een heel stuk in de hitte gelopen, het is hier nu zo'n 32 graden en blauwe lucht!! zal even wennen zijn vrijdag!!
tot zover, het is alweer veel te lang geworden, maar nogmaals door de goede voorzieningen hier heb ik tijd over, en ga nu lekker op een terrasje aan een pilsje!!
morgen ga ik vliegen rond 13 uur en hoop dan al met al rond 14 uur vrijdag weer op nederlandse besneeuwde grond te staan., zal wel evben wennen zijn zo'n 35 graden verschil!!
groetjes aan iedereen en tot ziens in holland!!
liefs thea

  • 08 December 2010 - 18:56

    Ineke V. L.:

    Hoi Thea,

    wie weet lees je dit nog op tijd: ik wens je een goede reis en tot ziens hier in een wittig, en glad Nijehaske, houd je warme kleren maar gereed, of liever; trek ze aan!

    Tot kiekes,Ineke

  • 08 December 2010 - 23:48

    Sjoerd:

    Mooi verhaal! Als je vrijdag een lift nodig hebt laat je het maar even weten op de text message! x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

thea

Actief sinds 30 Okt. 2010
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 64073

Voorgaande reizen:

13 Mei 2017 - 10 Juni 2017

Roadtrip van Kaapstad naar Vic Falls

08 Oktober 2016 - 10 November 2016

Chao Vietnam

02 Juni 2015 - 09 Juli 2015

Selamat siang Indonesia

03 Mei 2015 - 12 Mei 2015

Plaatsen en hun verhalen in Israel

14 Oktober 2014 - 07 November 2014

Manao ahoana Madagascar

06 Oktober 2013 - 30 November 2013

Ayubowan Sri Lanka

03 November 2012 - 01 December 2012

boeddha's, markten en rijstvelden

02 September 2011 - 13 Oktober 2011

tibetaanse en nepalese avonturen

06 November 2010 - 10 December 2010

afrikaanse belevenissen

Landen bezocht: