cultuur en bounty - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van thea vroom - WaarBenJij.nu cultuur en bounty - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van thea vroom - WaarBenJij.nu

cultuur en bounty

Door: thea

Blijf op de hoogte en volg thea

11 November 2013 | Sri Lanka, Trincomalee

Hoi allemaal,
Na een paar dagen weer een stukje, de internetverbinding is niet altijd even goed cq aanwezig, en alles s wat rustiger als de vorige maand.
Maar nu dan weer een stukje, had ik al getyped maar was spontaan weer verdwenen.
De groep isinmiddels wat aan elkaar gewend, leeftijd varieert van 45 tot 77 jaar, wij 4 alleengaanden trekken het meest op met het oudere echtpaar en de reisleidster, er zijn dan nog 2 echtparen waarvan 1 stel beiden verpleegkundige is, die kortgeleden productive ward de deur uit hebben gedaan en nu hun eigen leanproject hebben opgezet....
Zaterdag hebben we een heel stuk gefietst door de oude stad van koningsstad Anaradhapura: veel pagodes, dus vaak op je blote voetjes over het loeihete zand of asfalt....gelukkig regende het ook regelmatig waardoor we af en toe door de modder liepen, in elk geval een stuk koeler...
Gisteren zijn we doorgereden naar Trincomalee, een stad aan de oostkust met een grote natuurlijke haven, erg mooi. 8 jaar geleden was het hier nog oorlog, je ziet dan ook nog steeds veel politie op straat.
Via de hindoetempel Tirukoneswaram ( weten jullie ook waarom ik de namen niet zo goed kan onthouden) weer op de blote voetjes, die weten nu ook hoe heet asfalt kan worden in de brandende zon...zijn we naar het iets noordelijker gelegen nilaveli gereden: op zondag een druk strand vol sri lankaanse jongens. We zitten hier in een matig schoon hotel, waar het op kilometers afstand ruikt naar motteballen, en waar 3 kranen in de douche zijn, een typisch sri lankaanse gewoonte als ze iets maken maar niet helemaal compleet, de volgende laat alle oude kranen zitten en begint gewoon weer opnieuw! Het doucheputje was ook al eerder gemaakt: zit dus op 2 meter afstand van de douche zelf, waardoor de hele douche steeds blank staat..). Houdt ze allemaal aan het werk...voor een laag salaris ( de juffrouwen van de dakpannenfabriek, die de hele dag sjouwen met een flinke stapel dakpannen kregen 4 euro per dag!)
Vanmorgen ben ik met mijn kamergenoot annemarie een heel eind ( op blote voeten voor de eeltkweek) langs het strand wezen lopen: een grote dode schildpad gezien die opgegeten werd door kraaien en honden. Bij een hotel de lunch gehad van een sri lankaanse jonben die 6 maanden in groningen drugs had gerookt en verhandeld. Voordat ik het wist had ik zijn groningse vriend aan de telefoon, die hier inmiddels was neergestreken met zijn vriend, ook wel weer grappig.
Na de vis bbq vanavond gaan we morgen een stuk rijden op de ossewagen, ben zeer benieuwd, schijnt leuk te zijn, en daarna gaan we door naar Pollonaruwa, weer een stad voor schoentjes-aan, schoentjes-uit.
Tot zover eerst weer.
Liefs en tot gauw.
Thea
Ps michel gefeliciteerd met je23e verjaardag!

• 11 November 2013 - 11:21

Lidy:

Ha Thea, het blijft knap hoe je al die plaatsnamen kunt spellen. Wat een mooie ervaring om je eens helemaa in zo'n cultuur onder te dompelen. Veel plezier nog en tot je volgende verslag!

• 11 November 2013 - 11:38

Marjolein:

Hoi Thea, je kent me niet, maar ik wou even zeggen dat ik met heel veel plezier al je blogs lees. Ik heb je blogadres gekregen van Commundo. Ik zelf ga in december voor 3 maanden naar Sarvodaya. En dankzij jouw blog ben ik zekerder van mij zaak en heb er nog meer zin in! Dankjewel! Groetjes, Marjolein

• 11 November 2013 - 13:35

Truus:

Je vermaakt je nog steeds erg goed, zo te lezen. Veel plezier. leuk om je reisverslagen te lezen! Blijf sturen. Groetjes Truus

• 11 November 2013 - 14:00

Petra Kuiper:

Ha die Thea,
    Wat leuk die verhalen en wat beleef je toch weer veel. Mooi hoor. Hier alles zn gangetje, op de afdeling is het al enkele weken rustig dus alles onder controle. Wie weet als jij weer aan de slag mag ligt het hier weer vol;-) Geniet nog van alles wat je mag beleven en tot over een paar weken.
    Groet Petra

• 11 November 2013 - 14:05

Jannie Kroondijk:

Hoi Thea.
    Weer een mooi verhaal!!!
    Wij zijn aan het genieten van ons kleinkind!
    Lieve groetjes van ons allemaal

• 11 November 2013 - 19:25

Mariline:

Ja, asfalt is knap heet in de zon. Ben blij dat ik het niet hoef te doen... Het blijven toch aparte reis ervaringen, al die verschillende landen. Later kun je er weer aan terug denken met een grote glimlach, was there, done that! groetjes, Mariline

• 11 November 2013 - 19:45

Nettie Broekema:

Hallo Thea,
    We genieten ook erg veel van jou verhalen; leuk om te lezen !
    Hoe is het weer eigenlijk?
    Hier hebben we de afgelopen nacht, nachtvorst gehad!
    groetjes van Nettie en Jan

• 12 November 2013 - 11:42

Corina:

Hoi Thea,

Wat fijn dat de groep wat aan elkaar gewend raakt.
    Leuk dat jullie op de fiets op pad zijn gegaan, maak je alles om je heen nog intensiever mee.
    Erg handig de schoenen aan, de schoenen weer uit. Ik weet hoe naar het voelt aan je voeten maar het is vaak wel de moeite waard!
    Ik lees ook dat je een netwerk aan het opbouwen bent, handeltje van Sri Lanka naar Nederland..... :-)

Hier gaat alles zijn gangetje. Het wordt hier nu wel een stuk kouder dus vooral nog de laatste weken goed genieten van het warmer weer daar!

Veel plezier!

Liefs Corina

• 12 November 2013 - 18:57

Astrid:

Genieten!!

• 12 November 2013 - 20:21

Sjoerd:

Zozo.. Merk wel weer dat Groningen goed op de kaart staat. Geniet ervan! En let 'n beetje op je (oudere) metgezellen!:)

• 13 November 2013 - 11:35

Mariette:

Hi Thea, wat een indrukken doe jij op. Ik begrijp dat de hotels redelijk primitief zijn en niet altijd
    even schoon. Jammer. Maar geniet van het land en de warmte.
    Lieve groet Mariëtte