bewoonde wereld - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van thea vroom - WaarBenJij.nu bewoonde wereld - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van thea vroom - WaarBenJij.nu

bewoonde wereld

Door: thea

Blijf op de hoogte en volg thea

01 Oktober 2011 | Nepal, Kathmandu

namaste!
ja , inmiddels zijn we in nepal aangekomen en proberen de tibetstof in onze longen te vervangen door kathmanduaanse uitlaatgassen!!
de reakties van jullie allemaal komen ook weer gewoon door, geen chinese censuur meer , dus, bedankt, leuk dat jullie meeleven!
de luxe is hier nu relatief, maar een eigen badkamertje waarbij we zittend op de wc ons kunnen douchen en tegelijkertijd nog onze tanden kunnen poetsen bij de wastafel hebben we!! niks rudimentair dus!!
even weer een update vanaf dinsdag:
we zijn van saga naar lao tingri gereden over redelijke wegen, grotendeels asfalt, ook af en toe hobbeldebobbel. op een gegeven moment zagen we de mount everest, precies op het moment dat er ook een klein ziekenhuisje langs de weg stond: wat moest ik nu kiezen om op de foto te zetten?? je raadt het al: het ziekenhuisje dus, wat overigens alleen een poli was, het nieuwe ziekenhuis ernaast leek klaar met nog ingepakte meubelen, maar werd nog niet gebruikt (meestal is het andersom: wij slapen regelmatig in hotels die nog niet af zijn, maar waar wij wel gebruik van maken....)
de everest zagen we daarna steeds heel herkenbaar om elke bocht, toch wel groots om daar een blik op te mogen werpen, de hoogste berg van de wereld (voor wie het niet wist: 8848 meter hoog! en dat is heel hoog!!)
na 's middags in het dorp rond te hebben gelopen, zijn we 's avonds na het eten weer gaan pesten, ons kaartspelletje met heerenveense regels, waar niet iedereen het mee eens was; bracht wel wat leven in de brouwerij!!
de volgende dag was een excursiedag: mount everest! bijna 4 uur heen en bijna 4 uur terug over hobbeldebobbelwegen voor een uurtje pre-pre-basiskamp van de everest en een uurtje eten. je moet er wat voor over hebben! het was bijzonder om te zien, maar wel erg toeristisch met tenten en souvenirs, ws door alle chinese invloeden, verdienen aan iets is ze niet vreemd!! we hebben geen echte klimmer gezien, maar wel een klein stukje zelf geklommen!
de volgende dag, donderdag dus was ons afscheid van tibet: door een geweldig groene (hadden we in drie weken niet gezien!) kloof met honderden watervallen reden we tibet uit. bij de grens moest iedereen uit de jeep, bagage op de rug (makkelijk zo'n backpack!) en lopend (!) langs de douane (gelukkig hadden ze bijna pauze, waardoor ze niet zo goed controleerden..), over de brug en door een nepalees kantoortje waar we een nepalvisum kregen tegen betaling van 200 yuan...we mochten weer doorlopen!
na 1 uur kwam de bus, een vervanger, de andere had pech met de versnellingsbak, die ons alweer al hobbelend naar het hotel in kathmandu bracht, alweer een rit van zo'n uur of 5 langs wegverschuivingen en ravijnen, halverwege nog een lekke band!!!
's avonds lekker gegeten en nog lekkerder gedouched, zie boven!!
gisteren en vandaag uitgebreid kathmandu bekeken (de boeddha-ogen bij bodnath, de lijkverbrandingen bij pashupatinath en de apen en de rest bij swayabodnath, de heeeeel veeeeeel mensen in het oude stadscentrum; nepal en nepalezen blijven een geweldig land en volk!! ook al willen ze wel erg graag wat verkopen en laten hun kinderen behoorlijk bedelen!!
morgen vertreekt het grootste gedeelte van de groep, ik ga met een reisgenootje nog naar baktapur en woensdag alleen naar pokhara.
zal best even wennen zijn straks nog een stukje alleen verder te gaan, maar heb er wel zin in! (kom je nog, linda?)
tot zover weer een lang verhaaal, maar het moest een inhaalslag worden!! sorry!!
groetjes thea

• 01 Oktober 2011 - 13:22

Hester:

Hee mam!
    Dus, weer back in favoriet Nepal! Voelt als thuiskomen, of niet? Helemaal in combinatie met al die luxe natuurlijk.. Jullie moeten niet overdrijven hoor.. ;-)
    Heel veel plezier de laatste daagjes, lekker stoer alleen op pad!
    Groet vanuit de achtertuin, hier is het ook niet gek, in bikini klussen met 24 graden! :-)
    Tot snel!! xx

• 02 Oktober 2011 - 06:33

Harry En Ymie:

Goedemorgen,

Je belevenissen gelezen! We krijgen afwisselend berichten van jou en van Sam en Ilse binnen! Zij trekken momenteel door Nieuw Zeeland. Grotere tegenstellingen zijn bijna niet denkbaar. We zijn een beetje (gezond) jaloers. Doe je voorzichtig volgende week? ennuh..............we verwachten wel een avondje foto's kijken hoor!!!
    Liefs

• 02 Oktober 2011 - 08:07

Mariline:

Lekker dat je weer kon douchen! En bedankt weer voor het lange verslag. Liefs

• 03 Oktober 2011 - 13:50

Linda:

Lijkt me wel heeeel aantrekkelijk Thea, helaas gaat het deze keer niet lukken maar het lijkt me echt geweldig zo te lezen allemaal! 't Zal zeker wennen zijn alleen verder te gaan, maar jou kennende komt dat vast wel goed! Succes en goede reis verder, liefs Linda

• 03 Oktober 2011 - 19:29

Bernard:

Leuk om weer zo'n uitgebreid verslag te lezen. Nog veel plezier deze laatste week.
    Groetjes.