Richting Botswana - Reisverslag uit Kasane, Botswana van thea vroom - WaarBenJij.nu Richting Botswana - Reisverslag uit Kasane, Botswana van thea vroom - WaarBenJij.nu

Richting Botswana

Blijf op de hoogte en volg thea

05 Juni 2017 | Botswana, Kasane

Hallo everybody,
Eerst even een rectificatie: woensdag waren we nog in Namibie....en nog niet in Botswana...
Na een luxe verjaardagsdiner met taarttoetje en zang, lekker nachtje en heerlijk ontbijt in de lodge gaan we donderdag op weg naar ons basiskamp in de Okavango delta, we mogen slechts een klein tasje meenemen voor de komende 2 nachten, dus keuzes maken.
Na het uitchecken uit Namibie ( kijken, stempeltje, papiertje invullen, stempeltje) lopen we 100 meter naar Botswana: weer kijken, stempeltje, papiertje, stempeltje, we hoefden nog geen 30 US$ te betalen, dat was 1 juni ingegaan, maar het geldapparaat was er nog niet...
We rijden nog een stukje verder en gaan op een truck met onze kleine tasjes, rugzakken, slaapzakken, matjes, tenten, potten en pannen en veel boodschappen. Aan het eind moeten we na de lunch nog een dik uur wachten op de boot, beetje verloren tijd vinden wij. Maar dan moeten we alle spullen 500 meter verderop brengen en vertrekken we in mokabo's, een soort kano's voor 2 personen met poler, die stuurt mbv een pikhaak. Heel mooi tochtje gemaakt, alleen jammer dat we bijna omsloegen, poler in het water, spullen nat, fototoestel gedoopt...hopen dat ie weer droogt. We zitten op een eiland waar alle tenten, de keuken en een toiletbril met frame ( ook een uitdaging om daarop te zitten...) een plaatsje krijgen tussen de bossen, kans op olifant of nijlpaard aanwezig.....'s nachts hoor ik hem regelmatig brommen...
Vrijdagochtend maken we weer een boottochtje, dit keer blijven we droog, en maken we een wandeling met uitleg over beesten en planten op een ander eiland. Daarna vertrekken we weer per mokoro en motorboot naar een nieuwe camping, dit keer wel met normale douche en toiletvoorzieningen. Eind vd middag maken we in groepjes van 3 nog een half uur durende helikoptervlucht!!! Heel mooi om te zien hoe het gebied er van boven uitzien met nijlpaarden die paden maken door het moeras, en een grote olifantenkudde!
Zaterdag vertrekken we naar de Caprivi strip aan de Kwandorivier waar heel veel vogels en olifanten verblijven, mooie camping met bar aan de Kwandorivier. Lekker even een beetje relaxen! Geen olifanten of nijlpaarden gezien, wel gehoord, evenals de vogels warronder een paar bijzondere uilen.
Zondagochtend eerst een excursie naar een Afrikaans dorp, veel uitleg gekregen over vroeger: gierstmeel stampen, smid, nijlpaardlok-ton, kippenhok, oma's huisje en opa's huisje. Even later ook het moderne dorp gezien, wat voor onze begrippen nog heel erg primitief is. Wat wel opviel was dat vooral de vrouwen (alwéër!) continu aan het werk zijn, eerst huishoudelijk, daarna nuttige handwerken als mandjes vlechten. In de huisjes van termietenklei met zinkplaten dak een pompeus bankstel en boxspring bed, de hutjes voor de kinderen vanaf 6 jaar en de keuken (vuurplaats) is buiten, de toilet nog verder buiten: in de bush.....
's Middags doorgereden naar Chobe National Park, Namibië uit, Botswana in, papiertje, stempeltje, handtekening, verkeerd papiertje, ander stempeltje, bakje desinfectans tegen mond- en klauwzeer, papiertje, stempeltje en dan baobab's in Botswana!!!
Maandagochtend heeeeel vroeg, heeeeel koud, heeeeeel mooie gamedrive met heeeeel veel gespotte dieren: bavianen, giraffen, buffels, impala's, nat vogel lilac brested roller, white back vulture, spotted eagle owl, reiger, witte reiger, leeuw, civet, jakhals, hippo, alles in Chobe National park, dat aan de Chobe rivier ligt.
Mijn fototoestel is inmiddels overleden, was in de rijst gedroogd, maar één rijstkorreltje zat dwars....de foto's staan veilig op een computer en ik kan met mijn eigen SD kaartje in een leentoestel lustig verder klikken!!!
Vanmiddag gaan we nog een bootsafari doen om de olifanten te spotten, die volgens meneer Dominicus en Lonely Planet hier in overvloed moeten leven. Maar dat bewaar ik tot het volgende en laatste verslagje...morgen gaan we door naar onze laatste stop: hotel in Victoria Falls!!
Liefs en groetjes Thea

• 05 Juni 2017 - 12:33

Mariline:

Wauw wat heb je weer veel gezien. Zonde van je fototoestel, gelukkig dat je met een leen camera verder kan. Ben benieuwd naar je verhalen als we eerdaags weer het Pieterpad aan het lopen zijn. Groetjes Mariline

• 05 Juni 2017 - 14:33

Mariette:

Hi Thea, wat maak jij veel mee en wat een primitieve omstandigheden.
    Maar wel heel boeiend zo'n andere wereld!!!!
    Begrijp dat je al bijna terug komt. Geniet nog van de laatste dagen.
    Groeten van Mariette

• 05 Juni 2017 - 22:29

Jannie Kroondijk:

Dag Thea.
    Een mooi en lang verhaal!!
    En aan deze mooi reisverslagen komt alweer bijna een end!!
    Binnenkort zien en spreken wij elkaar en dan zie ik vast ook heel veel foto'"s
    Groetjes ,Jannie