Naar Swakopmund - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van thea vroom - WaarBenJij.nu Naar Swakopmund - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van thea vroom - WaarBenJij.nu

Naar Swakopmund

Blijf op de hoogte en volg thea

26 Mei 2017 | Namibië, Swakopmund

Dag allemaal,
Weer een lang verslag omdat er meestal geen WiFi is op onze eenvoudige campings, nu zitten we even 2 nachten in een self-supporting guesthouse en dat is net wat luxer.
Zondag hebben we de dag doorgebracht in het Sperrgebiet, een volledig verlaten stuk woestijn, waar tot 1931 diamant werd gezocht, gevonden en verwerkt.
Af en toe was er een stadje Kolmanskopf, een fabriek, wat huizen, een schooltje en een bakker, volledig verlaten alsof iedereen ineens weggewandeld was, een spookgebied. Het gaf een beetje het gevoel van Westerbork....we kregen uitleg van het hoe en wat, best interessant. Tussendoor kregen we nog planten- en dieren te zien: brakbossie, veterbossie, plant die kan branden, vlinder, vogels, spiesbok, springbok, struisvogel.
Uitgebreide lunch gehad in de leegstaande en verpauperde school, en daarna door naar de Bogenfels Arch, 55 meter hoge rots met natuurlijk gat door de sterke stroming en golfslag, jammergenoeg gedeeltelijk in de koele zeemist...
Ondertussen hebben 2 reisgenootjes een sierkussentje voor mij gekocht bij de plaatselijke zeeman, Voor 2,50 ligt mijn hoofd vast lekkerder dan op fleecevesten in mijn tentje!
's Avonds gegeten in een ander hotel met luxe wokbuffet, was gezellig.
Maandag vertrekken we richting Sossusvlei, we overnachten met zijn drietjes op een platformpje onder de sterrenhemel in Betta aan de rand van de Namibwoestijn. Onderweg een lunch bij een uitzichtpunt, blik op waterplaats waar wilde paarden ( die ook wel even kwamen kijken of er wat over was..) onynx / spiesbokken en struisvogels kwamen drinken. Iedereen heeft ze uitgebreid kunnen bekijken door verrekijkers en grote telelenzen. Later ook nog een zwarte arend een bleeksinkvalk, een groot nest van een republikein wever familie, Namibische dwergzebra's ( die nog best groot zijn), giraffe. Dinsdag onderweg ook nog even het Duwisib kasteel gezien, een beetje vreemd verhaal van een Duitse graaf die om te trouwen een kasteel moest bouwen....
Op een drukke campsite bij de sossusvallei zetten we onze tentjes op in de gloeiende zon, we proberen wel een schaduwplek te vinden maar da's moeilijk. Na de siësta vertrekken we naar Sesriem, een mooie canyon waar we een stukje door konden wandelen, door de licht/zon inval erg mooi.
Woensdag de dag van de hoogtepunten: 's morgens om half 6 de Dune 45 over de graat beklommen, zonsopgang daar heel mooi gezien, daarna door naar de Dodevlei en de Sossusvlei, die alledrie zo bijzonder fotogeniek waren als in de boekjes van de lonely planet enzo. Rode duinen, steeds weer door de wind in mooie vormen geblazen. Super!!!
's Middags via de beste en beroemdste apple crumble banketbakkerij van Solitaire naar een nieuwe campsite, een stuk kleiner dan die van gisteren, maar wel heel netjes met eigen keuken. Er ligt een waterplaatsje vlak voor waar 10 tallen zebra's s avonds een slokje komen drinken, en wij hebben het zicht erop van voor ons tentje met een bekertje wijn in de hand!
Donderdagochtend vroeg krijgen we een woestijntoer door mr. Boesman. We leren veel over voetsporen in het zand, waarom regen slecht is, waarom je niet te dicht bij een spiesbok moet komen, over teken onder een eenzame boom, over zand, zandstormen en windrichtingen en over hoe te overleven in de woestijn. Een uitgebreide les dus. Vervolgens rijden we over de Steenbokskeerkring, waar de traditionele groepsfoto gemaakt wordt, naar Swakopmund. De woestijn uiterlijken veranderen van rood zand, naar kaal en rotsig geel zand met wat begroeiing, naar oud gletchergebied naar kaal en geel zand, eerst vlak, later met kleine heuveltjes en langzamerhand weer wat meer groen door water in Walvisbaai, waar dan ook onmiddellijk heel veel moderne Mandela huisjes gebouwd zijn en worden om de mensen uit de slechte township te halen. 's Middags nog een townshiptour gedaan in Swakopmund waarin we uitleg kregen over de wachtlijst voor een echt stenen huisje met subsidie en door de township mochten rondlopen, in een kroeg wat typisch Namibische hapjes kregen, en een speciaal optreden voor ons was georganiseerd, erg bijzonder weer. 's Avonds blijkt Swakopmund ook heel erg rustig te zijn, echt heel brede wegen leiden naar restaurantjes waaronder een pub, waar we met zijn vijfjes nog wat eten. Je komt nauwelijks iemand op straat tegen....
Vrijdag staat er een boottocht op het programma: met de auto naar Walvisbaai, waar we t/m de lunch op een motorcatamaran varen. We zien heel veel zonnebadende zeehonden ( er wonen in Namibie meer zeehonden dan mensen), een jakhals, pelikanen, flamingo's en een paar dolfijnen, krijgen uitleg over boorplatformen en oesterkwekerijen en sluiten af met een oester- en champagnelunch. Gelukkig waren er ook andere hapjes.... Vanmiddag nog wat door Swakopmund gezworven, morgen verder naar Etosha National Park met nog een tussenstop op een zéér eenvoudige camping bij Spitzkoppe.
Weer afwachten wanneer de volgende WiFi weer komt..
Ik probeer nog een paar foto's te plaatsen maar helaas zijn dat niet allemaal de besten omdat ik ze weer moet kopiëren van het fototoestel...de kleuren komen niet echt mooi uit, maar dan hebben jullie in elk geval een idee.
Fijn trouwens dat jullie ook echt zomerweer hebben in dit lange weekend!,
Groetjes Thea

• 26 Mei 2017 - 18:25

Jannie Kroondijk:

Dat is weer een heel verhaal ..maar wel leuk Thea!
    De foto,s zijn mooi hoor!
    Groetnis

• 26 Mei 2017 - 22:06

Mariline:

Prachtig verslag weer, vooral het plasje met de zebra 's en het glaasje wijn erbij spreekt mij wel aan. :) Groetjes

• 28 Mei 2017 - 20:45

Bernard:

Klinkt echt bijzonder. Ben benieuwd naar alle foto's zometeen.
    Goede reis verder.

• 28 Mei 2017 - 22:16

Linda:

Mooi en indrukkend wat je allemaal meemaakt Thea! Wie weet ga ik nog weer eens met je mee..nu je weet hoe te overleven in een woestijn durf ik dat wel aan.....
    Lekker genieten verder en liefs

• 30 Mei 2017 - 16:16

Jacqueline Vroom:

Hoi Thea,
    Zozo ik als bloemiste wil natuurlijk heel graag weten hoe die brakbossie en veterbossie eruit zien......haha.
    Wel weer een bijzondere reis zo te lezen. Heel veel fijne dagen nog en alvast gefeliciteerd met je verjaardag !
    Groetjes, Jacqueline