Dagje zon, zee, strand - Reisverslag uit Quy Nhơn, Vietnam van thea vroom - WaarBenJij.nu Dagje zon, zee, strand - Reisverslag uit Quy Nhơn, Vietnam van thea vroom - WaarBenJij.nu

Dagje zon, zee, strand

Blijf op de hoogte en volg thea

19 Oktober 2016 | Vietnam, Quy Nhơn

Hoi allemaal,
Gisteren was dan onze beloofde snorkeldag. We moesten weer wat extra betalen en daar wordt dan een aparte gids voor ingehuurd, die het hele dagje regelt.
We dachten dat we alleen gingen snorkelen, maar alles bleek veel uitgebreider: we begonnen met een bustochtje naar de haven waar vissersboot no 1 al lag te wachten, hij moest alleen nog naar de wal komen en dat duurde even. Er zijn hier veel russen die ook in grote getale op de bootjes willen. Uiteindelijk klommen we aan boord en voeren in een kwartiertje naar een vissersdorpje, waar we weer van alles gezien hebben, vol afval, afval en afval, maar ook de visdrogerij, schooltje, winkeltjes en veel mensen bezig met vis en visnetten. Erg leuk om te zien, maar wel vies en geurend...
Vervolgens gingen we in een mandboot roeiend naar drijvende viskwekerijen. Een hele ervaring! Toevallig lag daar weer onze nr 1, die ons naar een snorkelplek bracht. Onderweg vonden we de zuid Chinese = oost Vietnamese zee wel erg vies: bezaaid met plastic flesjes, zakken en piepschuim. Volgens onze kapitein kwam dat door typhoon nummer 7, die een paar dagen geleden hier aan land gekomen was.... Nadat iedereen zijn zwemtenue, snorkelbril en flippers passendgemaakt had, verdween de een na de ander het water in. Vergeleken bij vorige snorkelsessies overal op de wereld was dit wel erg kleurloos, grijs/grauw. Een enkele mooie vis, vol zebrastrepen was nog wel mooi, maar we waren gauw uitgekeken.
Terwijl vlees en visgeroosterd werden op de bbq kregen wij een cocktail met vruchten, sprite, flink rum en een soort passielikeur...erg lekker!
uiteindelijk kwam het eten op tafel: het heette lunch, maar was zo uitgebreid als minstens 2 diners...noedels en rijst, vlees, vis, groente, springrolls, garnalen...super!
We voeren weer naar een haventje, waar weer erg veel toeristen zaten, ook wij mochten daar een tijdje in de zon liggen...helaas begon het toen net wat te regenen..op de terugweg kregen we nog uitgebreid stukken ananas, meloen en banaan en rond 4 uur waren we weer in ons hotel. 's Avonds had niemand meer zin in eten....
Vandaag hebben we het eerste stuk langs de kust richting Hoi An gereden, 200 km, maar dat gaat hier allemaal niet zo hard.
Onderweg her en der een stop voor koffie, een bamboe brug, een vissersdorp met visafslag en de langzamerhand traditionele picniclunch met zelfmeegebrachte broodjes en beleg bij een restaurantje, die dan weer de klandizie heeft van onze colaatjes en de restjes van onze lunch mag houden.
Onderweg besef ik me regelmatig hoe bijzonder het blijft om zomaar in zo'n vreemd ver land rond te mogen kijken, het blijft super! De Vietnamezen zijn bovendien ook erg aardig, ook al spreken ze weinig Engels.
Vanmiddag nog uitgebreid in zee en in het zwembad van het hote gezwommen met een hele groep, ook weer leuk.
En vanavond weer in een lokaal restaurant heerlijk gegeten. Er is dan eigenlijk geen ruimte voor 19 man, maar overal komen tafeltjes en stoeltjes vandaan ( echt mini) en voor je het weet kan iedereen zitten en is er zelfs nog meer plaats....Onze reisleider bestelt en wij prikken met onze stokjes alle lekkere dingetjes bij elkaar, en dat zijn er altijd weer teveel.
Nu zit ik dan nog even op mijn balkonnetje, vlak boven de zeebranding, beneden allerlei geluiden van brommers, auto's en muziek, en vooral golven.Het is nu nog steeds zo'n 30 graden ( overdag met zon tegen de 35), maar gelukkig heb ik airco!
Morgen rijden we verder naar Hoi An, 300 km naarhetnoorden, waar een kookcursus, een fietstocht en My Son op het programma staan.
Eerst maar lekker slapen. Welterusten.
Groetjes Thea

• 19 Oktober 2016 - 17:42

Mariline:

Jammer dat het er steeds zo vies is. Nog geen maag klachten? Wel fijn dat je het zo naar je zin hebt. Groetjes

• 19 Oktober 2016 - 21:23

Nettie:

Weer een leuk verslag; welterusten!

• 19 Oktober 2016 - 22:54

Mariette:

Hi Thea, jammer dat het snorkelen wat tegenviel. Maar het zitten op je balkon met uitzicht op zee en 30 graden lijkt me heerlijk, met wat geluiden van het dorpje.
    Geniet maar. Hier is het nu veel kouder en veel regen.
    Groeten van Mariette

• 20 Oktober 2016 - 04:52

Bernard:

Hi Thea, jammer dat wel elkaar net gemist hebben in Saigon (leuke stad overigens).
    Wij zijn nu in Hongkong op weg naar Sjoerd. Hopelijk gaat dat allemaal lukken.
    We blijven je reus volgen door je verslagen.
    Veel plezier nog en ook nog veel bijzondere ervaringen toegewenst.
    Gr. Bernard en Linda