Terugblik - Reisverslag uit Heerenveen, Nederland van thea vroom - WaarBenJij.nu Terugblik - Reisverslag uit Heerenveen, Nederland van thea vroom - WaarBenJij.nu

Terugblik

Door: thea

Blijf op de hoogte en volg thea

14 Mei 2015 | Nederland, Heerenveen

hallo allemaal,
en dan is de reis ineens voorbij, en zit je weer thuis met heel veel indrukken, maar ook vragen..
eerst een kort reisverslagje van de laatste dagen: vrijdagavond gegeten bij het joodse stel, was erg gezellig, maar ook bijzonder om mee te maken hoe zij het israel van nu zien.
zaterdag behalve linda's verjaardag (wat tussendoor ook erg gezellig was) naar bethlehem geweest, omdat dat palestijns gebied is, weer heel wat geleerd en gevoeld daarover...gelukkig bestaan er veel boekjes over, want ik heb het allemaal nog niet zo duidelijk. israel heeft een hoge muur met checkpoints om bethlehem gebouwd wat de paelestijnen niet echt leuk vinden en wat ook behoorlijk gevangenisachtig over komt...de waarheid over wie/wat en hoe zal wel ergens in het midden liggen, maar indrukwekkend was het!!
tot nu toe hadden we weinig bijbel's gezien, maar dat werd nu helemaal goed gemaakt: van de geboortekerk van bethlehem zijn we zondag gereden via yardenit aan de jordaan (en een aantal dopen daar gezien) en tabga ( 5 vissen en 2 broden) naar kapernaum aan het meer van galilea ( apostelen, storm over de zee), geloven of niet, het voelt in elk geval toch heel erg bijzonder!!
's avonds kwamen we in nes ammim aan, een van oorsprong nederlands/zwitserse kibboets waar van oorsprong geprobeerd werd joden en christenen samen te laten komen in studies, maar ook in gewoon samen werken in de tuinen, tegenwoordig ook met arabieren, ook dat was weer bijzonder om te zien en te horen (vrijwilligers zijn nog steeds erg welkom!!)
en dan nu nog een soort van afsluiting:
ik heb een geweldige reis gehad, teveel om zomaar even in één zinnetje te zeggen, een heel bijzondere reis met veel indrukken, studies, ontmoetingen. een deel van israel gezien en gehoord, dat ik in elk geval niet wist, en als ik het wel wist vanuit mijn vroegere geschiedenisboekjes/bijbel/kranten en tv was het toch weer heel anders, natuurlijk omdat je daar middenin een wereld van verschillende volken en religies zit...écht middenin...
ik heb langzamerhand heel wat reizen gemaakt, maar deze heeft wel heel veel indruk gemaakt en is eigenlijk nog lang niet af... met dank aan mijn studie-reisgenootjes en hun docenten!!
ik ga eerst maar eens wat foto's sorteren....
tot een volgende keer!!
liefs thea

• 14 Mei 2015 - 11:50

Lidy:

Welkom thuis! Lekker nagenieten!

• 14 Mei 2015 - 15:02

Bernard:

Mooi verslagje. Allemaal wel heel bijzonder.
    Misschien kan je volgend jaar weer mee.