weekend! - Reisverslag uit Moratuwa, Sri Lanka van thea vroom - WaarBenJij.nu weekend! - Reisverslag uit Moratuwa, Sri Lanka van thea vroom - WaarBenJij.nu

weekend!

Door: thea

Blijf op de hoogte en volg thea

28 Oktober 2013 | Sri Lanka, Moratuwa

Hee allemaal,
Daar ben ik weer na een heel weekend
Voor mij hier houdt weekend altijd in: werken, maar daar ben ik hier ook voor gekomen. Zondag heb ik wel een dagje vrij genomen, maar daarover later.
Zaterdag gestart met een speciale tempeldienst, om half 7 begon het spektakel al, helaas heb ik de zang en dans gemist, maar de voetwassing van de monniksvoeten, de gebeden en het uitdelen van enorme hoeveelheden eten aan de hele groep, daar was ik bij en heb ik ook nog foto's van!
Zaterdagmorgen heb ik me gewoon op de kinderen gestort, en 's middags ben ik op bezoek geweest bij de teenage-mothers, het enige huis voor zulke kinderen in SriLanka. In dit land worden alleenstaande moeders sowieso niet geaccepteerd, laat staan als ze zo jong zijn.
Ze komen hier meestal op verzoek van politie en rechtbank, worden volledig begeleid naar de toekomst en hebben een dagprogramma van naaien, koken en bakken, tuinonderhoud, engels en computerlessen. De zwangerschap wordt in de gaten gehouden door het ziekenhuis in colombo, de controles en bevalling zijn dan ook de enige 'uitstapjes', verder is het te gevaarlijk op straat of supermarkt, dus ze blijven steeds binnen de poorten van het huis, waar ook een redelijke tuin omheen zit.
We hebben gewoon lekker wat gekletst met een verpleegkundige als tolk. De meiden willen allemaal weer naar school en weten ook wel welk beroep ze voor gaan kiezen. De baby's worden allemaal voor adoptie aangeboden, maar omdat de rechtbank dat moet beslissen, duurt dat soms langer dan een jaar! In onze ogen niet goed voor moeder en kind, maar, zeggen ze hier dan: 'what to do?'
De meisjes hebben samen nog een liedje gezongen en mijn papegaaitje leef je nog deed het weer erg goed!
Na de thee met koekjes en een enorme tros bananen heb ik de tuin nog uitgebreid bewondert en ben weer terug naar huis gewandeld.
'S avonds kwam ik in een engelse kath kerkdienst terecht, een goeie afsluiting van de dag, ik vond vooral de blote voetjes onder de feestelijk rood met witte 'jurk' van de misdienaartjes geweldig!
Gisteren zondag op bezoek geweest in een Ziekenhuis in Pimbura, gezellige rit in de bus met veel bekijks, er omen daar eigenlijk nooit toeristen. Leuk om wat met zusters (in vol ornaat met verschillende kappen) en patienten te praten. Medicijnen gezien die precies hetzelfde zijn als bij ons, spuiten ze ook via het infuus in, en ook een kast die eigenlijk op slot moest....:-) helaas maar logisch, mocht ik geen foto's maken
In het dorp nog uitgebreid thee gedronken ( dwz ik uitgebreid thee met heeeeeel veel suiker en een stuk of 10 koekjes, zij helemaal niets...) met een jongen, zijn moeder en zijn vriend, altijd leuk! E-mail adressen uitgewisseld en foto's gemaakt. Is toch bijzonder dat ze je zomaar binnen vragen, ikzelf vindt dat het leukste van reizen.
Omdat ik de hele week rijst met spicy curry eet in de kantine, eet ik het weekend buiten de deur, zaterdag spaghetti die ze toch weer redelijk spicy maken, en gisteren een pizza bij de pizza hut. Ik dacht dat ik het nooit meer koud zou kunnen hebben, maar met een airco op 16 graden weet ik het weer. Gelukkig is het buiten dag en nacht tussen de 30 en 35 graden, lekker warm, heet als de zon schijnt, de regen lijkt nu minder te worden.
Ik wens jullie heel veel sterkte met de zuidwesterstorm, laat je niet wegwaaien! En wat betreft de zwarte pieten: laat ze lekker zwart blijven en misschien af en toe een mooie rooie of gele........
Liefs vanuit sri lanka
Thea

  • 28 Oktober 2013 - 19:28

    Mariline:

    Hoi Thea,
    nou, we hebben de storm hier overleefd, mijn zonnepanelen en dakpannen zitten nog op het dak, op school was er vandaag 1 boom omgegaan, gelukkig de andere kant op, dus niet tegen de school aan en verder ligt het hier rondom mijn huis vol afgescheurde takken, van klein naar aardig groot.... ach, weet je weer dat je in Nederland woont , met echte herfst stormen. Liefs Mariline

  • 28 Oktober 2013 - 20:02

    Lidy:

    Hoi Thea, wat mooi om daar zo mee te doen en rond te kijken. En intussen volg je alles waar NL zich druk over maakt ook nog (echt lekker belangrijk he: waait de bloempot wel of niet weg, en welke kleur moet zwarte piet hebben). De problemen waar de mensen bij jou daar voor staan zijn wel even iets belangrijker...petje af voor hen.

  • 28 Oktober 2013 - 20:47

    Hester:

    Ha mam! Ik had je verhalen natuurlijk gisteren al even via de telefoon gehoord, maar het blijft leuk om ook nog wat te lezen! Veel plezier de laatste dagjes daar en daarna op naar het volgende avontuur! :-) Liefs Hester

  • 29 Oktober 2013 - 13:05

    Jannie Kroondijk:

    Hoi Thea .
    Wij hebben de zuidwesterstorm doorstaan,het was eigenlijk best wel eng als je buiten liep!!
    En volgende week echt vakantie Thea?
    Wij wensen je heel veel reisplezier!!!
    Tot de volgende keer maar weer!!!
    Groetjes vanuit een herfstig Heerenveen.

  • 01 November 2013 - 00:12

    Sjoerd:

    Goed om te horen dat papegaaitje leef je nog zo goed wordt nagezongen daar! Leuk om te lezen wat je allemaal bezig houdt. Al vind ik tienermoeders en naaien, wel een ongelukkige combinatie.. Groet, Sjoerd

  • 04 November 2013 - 10:28

    Paula:

    Lieve Thea
    Wat een avonturen heb je alweer beleefd, indrukwekkende belevenissen.
    Vandaag je laatste dag! Afscheid nemen is nooit leuk!
    Ik had al een paar keer geprobeerd op jouw site te komen, maar het lukte niet. Dank zij Ineke kan ik nu eindelijk jouw verslagen lezen.
    Thea heel veel plezier met de laatste dag in het tehuis en sterkte met het afscheid.
    Tot hoors.
    Liefs Paula

  • 12 November 2013 - 11:26

    Corina:

    Hoi Thea,

    Wat een indrukwekkende verhalen allemaal!
    Interessant dat je in het tienermoeder huis een kijkje mocht nemen.
    Heftig inderdaad dat ze hun kind soms na een jaar nog afstaan.
    Je hebt veel meegemaakt in één weekend, leuk hoor!
    Veel plezier met alle avonturen die je nog mee gaat maken en lekker genieten van het warme weer!

    Liefs Corina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

thea

Actief sinds 30 Okt. 2010
Verslag gelezen: 333
Totaal aantal bezoekers 63654

Voorgaande reizen:

13 Mei 2017 - 10 Juni 2017

Roadtrip van Kaapstad naar Vic Falls

08 Oktober 2016 - 10 November 2016

Chao Vietnam

02 Juni 2015 - 09 Juli 2015

Selamat siang Indonesia

03 Mei 2015 - 12 Mei 2015

Plaatsen en hun verhalen in Israel

14 Oktober 2014 - 07 November 2014

Manao ahoana Madagascar

06 Oktober 2013 - 30 November 2013

Ayubowan Sri Lanka

03 November 2012 - 01 December 2012

boeddha's, markten en rijstvelden

02 September 2011 - 13 Oktober 2011

tibetaanse en nepalese avonturen

06 November 2010 - 10 December 2010

afrikaanse belevenissen

Landen bezocht: