voor sterke magen - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van thea vroom - WaarBenJij.nu voor sterke magen - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van thea vroom - WaarBenJij.nu

voor sterke magen

Door: thea

Blijf op de hoogte en volg thea

04 Oktober 2011 | Nepal, Kathmandu

hee allemaal,
na drie dagen baktapur weer terug in katmandu
zondagochtend hebben we een afscheidsontbijt gehad hier op een terrasje, waarna thea en ik (ja, hoe toevallig: t en t!) met de suzuki-taxi voor 6 euro in een dik uur naar baktapur gereden zijn. een geweldig stadje uit de 15e 16e eeuw wat je eigenlijk op foto's moet zien ( maar dat kan lekker nog niet) het lijkt een beetje op het rustige katmandu van een paar jaar geleden: heel veel tempels, heel veel altaartjes, heel veel bijzondere dingen: tempel met 5 daken, tempel met 55 ramen, 555 mensen op een plein enz
het was deze dagen het festival van daisari, een offerfeest waar gisteren de buffels geofferd werden, vandaag de geiten en kippen, dwz dat je dat gewoon op straat ziet gebeuren, overal liggen geitenkoppen die aan de goden geofferd worden. er was een kleine jongen, samir van 10, die goed engels sprak, die de eerste dag een woordenboek van me wilde hebben (en omdat ik dat niet wilde mijn vriendje niet meer wilde zijn, maar de volgende twee dagen van alles vertelde), het is grappig dat je zo'n jongen steeds weer tegenkomt. er lopen ook studenten rond die gids willen spelen, eerst onder het mom van engels leren spreken, maar al gauw voor geld.
op de markt werden de geiten en kippen verhandeld: na wat wikken wegen wisselt de kip voor 3 euro van eigenaar, nog niet wetende dat hij de volgende dag een kopje kleiner gemaakt wordt voor de goden. het was zo'n beestenbende met fruit en groente tussendoor, de skoattermerke is er niks bij, ik heb mijn ogen uitgekeken; de ober van een restaurantje was het al opgevallen dat ik zoveel foto's had gemaakt!
in de achterafstraatjes heel veel kinderen, die vakantie hebben, maar heel trots zijn engels te kunnen spreken, ze willen allemaal chocolade, snoepjes, koekjes en roepies, maar op de foto en/of een ballon is ook goed, als ze hun portret maar mogen zien maar mogen zien, ik heb inmiddels een aardige verzameling gezichten!
vannacht hebben de hele nacht mannen met trommels en bellen in de stad rondgelopen om de goden gunstig te stemmen en de duivels tegen te houden, vanmorgen werden complete etensborden met rijst, groente, bloemen, versierinkjes en kaarsjes geofferd bij allerlei altaartjes en tempeltjes.
elk huis heeft zelfs een speciale steen op straat voor de voordeur waar ook op geofferd wordt: rijst en bloemetjes, de kippen die daar ook weer tussendoor lopen hebben er een hele maaltijd aan, hun laatste....
vandaag gezien hoe een geit geofferd wordt: voor een vrachtwagentje wordt een heel altaar gemaakt kompleet met eten en drinken, bananen, water, appels, bloemen en planten. als de geit dood is wordt zijn kop voor de auto gelegd en het bloed uit het lichaam over de auto gesprenkeld: zo wordt voorkomen dat de auto een bloederig ongeluk veroorzaakt, want hij heeft al een keer bloed over zich heen gekregen! het is maar hoe je het bekijkt!
vanmiddag met de bus weer in kathmandu teruggekeerd ( voor 50 cent dit keer, moest wel een half uurtje wachten op de chauffeur!), vanavond nog 1x uit eten met 3 anderen van de groep die nog achtergebleven zijn, ga morgen met de bus naar pokhara, een rit van zo'n 8 uur, probeer daar nog wat vakantie te houden een paar dagen, beetje lezen, relaxen, misschien een wandelingetje!!!
ik geniet nog steeds dus, en heb nog niet zoveel zin om weer naar nederland te gaan, maar volgende week vast wel!
hoop dat jullie nog een beetje genieten van de warme nazomer: het komt jullie toe!
groetjes thea

• 04 Oktober 2011 - 11:34

Truus:

Hallo Thea,

Leuk om op deze manier op de hoogte te blijven van jouw 'n belevenissen. Beetje jaloers ben ik natuurlijk wel. Maar goed, je hebt werkpaarden en ....
    Geniet nog van je laatste reisdagen! We zijn heel benieuwd naar de foto"s Alleen slaan wij die met geslachte dieren erop even over, als je het goed vind.

• 04 Oktober 2011 - 16:58

Ineke V T. (b):

thea, wat een verhaal op dierendag. mooi wat je allemaal mee maakt. geniet nog even, goede reis verder.

• 04 Oktober 2011 - 18:09

Mariline:

En wij maar regels opstellen in Nederland over hoe je humaan een dier slacht... hebben de dieren daar nog nooit van gehoord! Maar goed, dat zijn zo van die verschillen. Ja, het gaat alweer hard met je vakantie, maar je kan nu al teug kijken op een enorme berg nieuwe ervaringen en belevenissen. Niet te kort zeg!!! Het is ook wel een totaal andere wereld daar, ik ben reuze benieuwd je foto's te zien.

Liefs en geniet ze

• 05 Oktober 2011 - 09:45

Linda:

geen geschikt land voor vegetariërs zo te lezen;maar ja, zolang de goden maar goed gestemd blijven en ook jij weer heelhuids terugkomt moet je er maar wat voor over hebben ......
    tot gauw, liefs Linda