afscheidens - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van thea vroom - WaarBenJij.nu afscheidens - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van thea vroom - WaarBenJij.nu

afscheidens

Door: thea

Blijf op de hoogte en volg thea

21 November 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

hallo allemaal,
het weer is gelukkig weer opgeklaard, dus mijn korte broek is weer onderuit de tas gehaald, je zult het niet geloven maar ik heb ook nog hemdjes mee! het is nu 34 graden, zonnig, beetje bewolking, ws vanavond een regenbui volgens de hotelmeneer, maar morgen weer 31! zomer dus hier in pretoria!
de afgelopen dagen stonden steeds in het teken van afscheid nemen. allereerst de bejaarden: een toespraak van de teacher van hector peterson (kijk maar op wikipedia wie dat nu weer is, anders even wachten tot ik weer terug ben: ik kan je er alles over vertellen) met 100x dankjewel erin, er bleek in elk geval heel erg uit dat ze heel blij met onze aanwezigheid geweest waren, sowieso met al ons brei- haak- en borduurwerk (don't worry: ik heb daar niet zoveel aan meegedaan!)en de fysiotherapie-oefeningen met de bal, maar vooral ook met onze aanwezigheid, we hebben ook heel wat leuke gesprekjes gehad met de vnl demente bejaarden
vervolgens kregen we 's middags een afscheid van alle 300 schoolkinderen: zingen, dansen, gedichten, speechjes: super!! ook zij waren heel erg blij met de bibliotheek die door ons ingericht en geschilderd was, het mooiste en leukste was dat de juffen zelf het initiatief voor de mooiste schilderingen namen en dat wij alleen maar meegeholpen hebben!
we hopen dat de volgende weken nog een soort speellokaal gemaakt wordt, de spelletjes hebben we allemaal uitgezocht op leeftijd en soort, de planken hangen een klein beetje scheef aan de muur, maar ze moeten het zelf nog schilderen!
als dankkado kregen we allemaal een soort award, diploma, met foto van de library, onze eigen naam en de handtekening van de direkteur, ook nog ingelijst! hartstikke leuk!!
vrijdagavond hadden we een braai bij de leidster thuis met ons allen en de gastgezinnen, voor zover mogelijk; van ons was alleen nomama de dochter er, nelly was nog te ziek en oma vond het te druk, maar het was wel heel gezellig; ook hier weer dank dank dankie
zaterdagmorgen het soweto-afscheid: eerst van ons gastgezin, vooral oma vond het niet leuk, ze denkt nog steeds dat hanny en ik samenwonen, alleen hanny's adres en tel nummer was wel genoeg om op te schrijven, ze zal zaterdagavond vast lekker geslapen hebben in d'r eigen bedje, zelfs de lakens hoefde ik niet te verschonen....(ik heb wel steeds in mijn lakenzakje geslapen, maar toch...)
bij lindy stond francois visser (afstammeling vande voortrekkers, weer: zie wikipedia of wacht op mijn terugkeer) met een mooie bus met aanhanger: we gaan op superluxe deze week!!!
ik zit nu op de stoel van de hoteldirekteur ipv een achteraf internetcafeetje waar je met de politiebegeleiding heen moet, en ik geloof nog dat het gratis is ook!
gisteren uitgebreid in johannesburg geweest, een heleboel geschiedenis gehoord van onze afrikaans sprekende gids, gelopen in gevaarlijke gebieden en in blanke ongevaarlijke, maar wel met ommuurde of omtraliede mooie huizen (je hebt hier al een huis voor 100000 euro, een flat in het zwarte centrum waar niemand wil wonden voor 2500 euro).
vandaag in pretoria geweest met hetzelfde verhaal: zwart centrum waar alle blanken en daardoor ook banken en verzekeringen weggetrokken zijn, in de buitenwijken steeds mooiere en hogere gebouwen.
ik zal jullie niet lastigvallen met de geschiedenissen, dat is een heel verhaal en het is al weer te lang geworden...
groetjes thea.

  • 21 November 2010 - 16:44

    Frank:

    Hey Thea! Ben er zojuist ook achter gekomen dat je een blog bijhoudt dus heb nog heel wat bij te lezen zie ik, maar dit klinkt ook al enorm leuk! Kan je al vertellen dat mama je heel waarschijnlijk achterna komt dus blijf vooral mooie verslagen schrijven om haar helemaal over de streep te trekken :p
    Veel plezier iig en we zien het volgende verslag wel weer verschijnen
    Ps; de vi's komen binnen, nog bedankt daarvoor!

  • 21 November 2010 - 19:03

    Jannie:

    hallo Thea.
    Prachtig verhaal!!!
    Nu maar een huis kopen ,gaan we met zijn drieen naar zuidafrika !!
    Geniet er nog een paar weken van he! voor je het weet zit je weer in het koude kikkerlandje.
    Liefs Jannie en Foeke

  • 21 November 2010 - 19:13

    Jetske....en Wiebe:

    Lieve Thea,

    Leuk om al jou verhalen te lezen, zowel de korte en de langere. Je maakt fijne en gekke dingen mee en dat heb je volgens ons ook het liefst.We hopen dat je de komende weken nog lekker van je vakantie gaat genieten en helemaal tot "rust"komt. Ook de reacties van de mensen zijn leuk om te lezen, vooral die van Sjoerd, net als (soms) de verhaaltjes van zijn moeder: lekker "kort"
    groetjes en genieten hoor!!!

  • 21 November 2010 - 21:41

    Arnoud:

    Dag Thea, je vermaakt je daar wel zo te lezen. Handig van dat je een afrikaans nummer hebt geregeld. Wij vermaken ons nog prima in je huis. Onze dank dank daarvoor.

    heel veel plezier, Liefs en groetjes Arnoud (ook van Hester)

  • 22 November 2010 - 17:31

    Ineke:

    Hoi Thea,

    vandaag kreeg ik van Wiebe en Jetske de site-gegevens en ben ik gaan lezen.....wat een verhalen en belevenissen zeg! IK begrijp dat je volop geniet en je niet verveelt. Nu lekker genieten van je welverdiende vakantie...wat zal het douchen enz. een feest zijn na de afgelopen weken!
    Ik wens je een heel fijn vervolg daar in het zuiden!
    Groetjes van Ineke

  • 22 November 2010 - 21:46

    Mariëtte:

    Wat maak jij veel mee. Maar ik vind het wel erg primitief. Volgens mij komt nu het luxere deel van je vakantie eraan. Geniet daar heel veel van en ik ben benieuwd naar je verhalen.Liefs Mariëtte

  • 22 November 2010 - 22:32

    Sjoerd:

    Brei-, haak- en borduurwerk gaat in de regel slecht samen met baloefeningen.. Leuk ook dat je diploma is ingelijst! Haha, kijken of dat nog steeds zo is als je terug bent. Succes en voorzichtig aan! Sjoerd.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

thea

Actief sinds 30 Okt. 2010
Verslag gelezen: 401
Totaal aantal bezoekers 63662

Voorgaande reizen:

13 Mei 2017 - 10 Juni 2017

Roadtrip van Kaapstad naar Vic Falls

08 Oktober 2016 - 10 November 2016

Chao Vietnam

02 Juni 2015 - 09 Juli 2015

Selamat siang Indonesia

03 Mei 2015 - 12 Mei 2015

Plaatsen en hun verhalen in Israel

14 Oktober 2014 - 07 November 2014

Manao ahoana Madagascar

06 Oktober 2013 - 30 November 2013

Ayubowan Sri Lanka

03 November 2012 - 01 December 2012

boeddha's, markten en rijstvelden

02 September 2011 - 13 Oktober 2011

tibetaanse en nepalese avonturen

06 November 2010 - 10 December 2010

afrikaanse belevenissen

Landen bezocht: