een vol hoofd - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van thea vroom - WaarBenJij.nu een vol hoofd - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van thea vroom - WaarBenJij.nu

een vol hoofd

Door: thea

Blijf op de hoogte en volg thea

13 November 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

sanibonani!
er is zoveel te vertellen dat ik het gevoel heb steeds achter te lopen.
vandaag dus een hele inhaalslag van de laatste twee dagen
allereerst: er komen steeds 340 kinderen naar de 'buitenschoolse opvang' die dus allemaal een bord eten krijgen!!!!
dan: gisteren hebben we de fiets gepakt, lees gekregen, om soweto te verkennen; dat gaat dus niet want het is zo groot als de provincie utrecht. maar we hebben mandela house gezien, evenals het huis van bisschop tutu. voor de voetballiefhebbers: also the orlando east stadium where the first soccergame started this summer. het is eigenlijk heel schrijnend om te zien dat dat supergrote voetbalstadion, samen met metro-station en police station staat naast een van krottenwijken van soweto, de enige overeenkomst is dat ze allemal van metalen glofplaten gemaakt lijken te zijn........
daarna doorgefietst naar een miniwijkje met 10 'huisjes' waar de heren van het dorpje aan het bier zaten: uitt een karnemelkachtig pak dronken ze een witte substantie die naar bier smaakte, we hebben maar een slokje meegdronken, terwijl de schapenkoppen gekookt werden, we hebben maar niet de ogen tong en hersens geproefd, maar er werd ons verzekerd dat het heeeeel lekker was, ik vond de darmen van gisteren wel genoeg!
gisteravond hebben wij ons bierfestijn doorgezet in de plaatselijke pub, obv de cpf onze bewakers deze dagen. zij moeten altijd met ons mee als we ergens lopend heen gaan, puur voor de veiligheid, het verhaal gaat dat er vorige week een blanke vermoord is....maar het zuidafrikaanse bier smaakte goed en al onze gastvrouwen waren ook gezellig mee: dansen kunnen ze hier, kan ik nog veel van leren!
vandaag zijn we naar het apartheidsmuseum geweest, we zijn het weekend vrij van onze kinderen en bejaarden. Ik hou niet zo van musea, maar deze is gewelkdig opgezet om iedereen over de moeilijke tijd van apartheid te vertelln, films foto's krantenartikelen enz, ik wist er wel iets van (ik ben uiteindelijk al wat ouder) maar je kunt me nu alles erove vragen: ik weet alles compleet met jaartallen!!
tot zover eerst maar weer, misschien morgen over de zwarte pieten en huwelijksaanzoeken....
bedankt voor jullie reakties, is erg leuk om te lezen dat jullie mij een beetje volgen, zelfs mijn broertje! want het is in elk geval voor mij een heel bijzondere reis, in een volledig andere wereld te mogen kijken!
tewijl ik hier in een internetcafe zit te typen worden de vuvuzela's weer uitgebreid gebruikt! er is net een of andere belangrijke voetbalwedstrijd van orlando east abafana afgelopen, heel erg bekend geluid van de afgelopen zomer op de koemarkt in heerenveen!
ngiyabonga
thea
ps kijk oook eens op emilie's site, ook daar staat een heel verhaal op!

  • 13 November 2010 - 16:40

    Jannie:

    Alweer een mooi verhaal.
    Blijf je goed volgen,en kijk dan ook elke dag of er weer een verhaal staat en ja hoor geweldig!!
    Dag lieve Thea.


  • 13 November 2010 - 16:51

    Lisanne:

    Hee Thea!
    leuk om te lezen, martijn en ik komen er net achter dat je een blog bijhoudt, hartstikke leuk! ons feestje gaat zo beginnen dus k ga nog even helpen met de voorbereidingen. tot over een paar maanden, want ik vertrek ook waarschijnlijk dinsdag!
    groetjes van iedereen hier!

  • 14 November 2010 - 06:41

    Bernard:

    Hoi Thea,
    Dat klinkt allemaal weer heel avontuurlijk. Echt een andere wereld. Ben benieuwd naar de foto's. Veel plezier gewenst.

  • 14 November 2010 - 13:57

    Ietie:

    Hoi Thea,

    Weer een mooi verhaal.
    Schapenkoppen lijkt mij niet een super diner!!
    Maar het is leuk om je verhalen te lezen,dus blijven wij je volgen.

    Groet,
    Douwe en Ietie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

thea

Actief sinds 30 Okt. 2010
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 63568

Voorgaande reizen:

13 Mei 2017 - 10 Juni 2017

Roadtrip van Kaapstad naar Vic Falls

08 Oktober 2016 - 10 November 2016

Chao Vietnam

02 Juni 2015 - 09 Juli 2015

Selamat siang Indonesia

03 Mei 2015 - 12 Mei 2015

Plaatsen en hun verhalen in Israel

14 Oktober 2014 - 07 November 2014

Manao ahoana Madagascar

06 Oktober 2013 - 30 November 2013

Ayubowan Sri Lanka

03 November 2012 - 01 December 2012

boeddha's, markten en rijstvelden

02 September 2011 - 13 Oktober 2011

tibetaanse en nepalese avonturen

06 November 2010 - 10 December 2010

afrikaanse belevenissen

Landen bezocht: