een vol hoofd - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van thea vroom - WaarBenJij.nu een vol hoofd - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van thea vroom - WaarBenJij.nu

een vol hoofd

Door: thea

Blijf op de hoogte en volg thea

13 November 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

sanibonani!
er is zoveel te vertellen dat ik het gevoel heb steeds achter te lopen.
vandaag dus een hele inhaalslag van de laatste twee dagen
allereerst: er komen steeds 340 kinderen naar de 'buitenschoolse opvang' die dus allemaal een bord eten krijgen!!!!
dan: gisteren hebben we de fiets gepakt, lees gekregen, om soweto te verkennen; dat gaat dus niet want het is zo groot als de provincie utrecht. maar we hebben mandela house gezien, evenals het huis van bisschop tutu. voor de voetballiefhebbers: also the orlando east stadium where the first soccergame started this summer. het is eigenlijk heel schrijnend om te zien dat dat supergrote voetbalstadion, samen met metro-station en police station staat naast een van krottenwijken van soweto, de enige overeenkomst is dat ze allemal van metalen glofplaten gemaakt lijken te zijn........
daarna doorgefietst naar een miniwijkje met 10 'huisjes' waar de heren van het dorpje aan het bier zaten: uitt een karnemelkachtig pak dronken ze een witte substantie die naar bier smaakte, we hebben maar een slokje meegdronken, terwijl de schapenkoppen gekookt werden, we hebben maar niet de ogen tong en hersens geproefd, maar er werd ons verzekerd dat het heeeeel lekker was, ik vond de darmen van gisteren wel genoeg!
gisteravond hebben wij ons bierfestijn doorgezet in de plaatselijke pub, obv de cpf onze bewakers deze dagen. zij moeten altijd met ons mee als we ergens lopend heen gaan, puur voor de veiligheid, het verhaal gaat dat er vorige week een blanke vermoord is....maar het zuidafrikaanse bier smaakte goed en al onze gastvrouwen waren ook gezellig mee: dansen kunnen ze hier, kan ik nog veel van leren!
vandaag zijn we naar het apartheidsmuseum geweest, we zijn het weekend vrij van onze kinderen en bejaarden. Ik hou niet zo van musea, maar deze is gewelkdig opgezet om iedereen over de moeilijke tijd van apartheid te vertelln, films foto's krantenartikelen enz, ik wist er wel iets van (ik ben uiteindelijk al wat ouder) maar je kunt me nu alles erove vragen: ik weet alles compleet met jaartallen!!
tot zover eerst maar weer, misschien morgen over de zwarte pieten en huwelijksaanzoeken....
bedankt voor jullie reakties, is erg leuk om te lezen dat jullie mij een beetje volgen, zelfs mijn broertje! want het is in elk geval voor mij een heel bijzondere reis, in een volledig andere wereld te mogen kijken!
tewijl ik hier in een internetcafe zit te typen worden de vuvuzela's weer uitgebreid gebruikt! er is net een of andere belangrijke voetbalwedstrijd van orlando east abafana afgelopen, heel erg bekend geluid van de afgelopen zomer op de koemarkt in heerenveen!
ngiyabonga
thea
ps kijk oook eens op emilie's site, ook daar staat een heel verhaal op!

• 13 November 2010 - 16:40

Jannie:

Alweer een mooi verhaal.
    Blijf je goed volgen,en kijk dan ook elke dag of er weer een verhaal staat en ja hoor geweldig!!
    Dag lieve Thea.

• 13 November 2010 - 16:51

Lisanne:

Hee Thea!
    leuk om te lezen, martijn en ik komen er net achter dat je een blog bijhoudt, hartstikke leuk! ons feestje gaat zo beginnen dus k ga nog even helpen met de voorbereidingen. tot over een paar maanden, want ik vertrek ook waarschijnlijk dinsdag!
    groetjes van iedereen hier!

• 14 November 2010 - 06:41

Bernard:

Hoi Thea,
    Dat klinkt allemaal weer heel avontuurlijk. Echt een andere wereld. Ben benieuwd naar de foto's. Veel plezier gewenst.

• 14 November 2010 - 13:57

Ietie:

Hoi Thea,

Weer een mooi verhaal.
    Schapenkoppen lijkt mij niet een super diner!!
    Maar het is leuk om je verhalen te lezen,dus blijven wij je volgen.

Groet,
    Douwe en Ietie